Bentuk

Bentuk
-            Adalah pembelajaran tentang objek tegar, sifat-sifatnya dan hubung antara satu dengan yang lain.
-            Contoh :
(i)            Cikgu berikan kepada kanak-kanak dua segi tiga yang sama bentuk dan saiz, soal kanak-kanak:
“ Adakah dua bentuk ini serupa ? Mengapa ?
 






(ii)          Guru boleh menggunakan kaedah bercerita dengan menggunakan model bongkah kubus.

 Saya adalah sebuah bongkah. Saya ada banyak permukaan rata. Berapa permukaan rata saya (Guru boleh membilang sambil bercerita ). Saya juga ada banyak bucu. Saya tajam.


Bentuk
Permukaan rata
Bucu





6

8
      









(iii)        (a)  Guru juga boleh menggunakan aktiviti mengumpul bongkah-bongkah pelbagai
       saiz dan  bentuk mengikut bentuk yang serupa.
(b)  Kemudian, guru meminta penjelasan daripada kanak-kanak bentuk-bentuk yang dipilih.
(c) Guru meminta kanak-kanak tunjukkan bentuk-bentuk serupa antara dalam gambar dengan bentuk sebenar.


Bulatkan bentuk yang serupa.


 




 



No comments:

Post a Comment