- Merupakan proses atau
keputusan dari aktiviti menentukan kuantiti seperti jarak, berat, masa
berdasarkan unit ukuran tertentu.
-
Unit ukuran yang sering
digunakan ialah seperti meter, kilogram dan sebagainya.
- Konsep pengukuran
penting dalam pengajaran kerana ia boleh membantu kanak-kanak memahami
metematik dalam kehidupan sebenar.
-
Dua fokus utama dalam
pengukuran :
-
Memahami makna sesuatu
pengukuran.
-
Unit sesuatu ukuran.
Pembelajaran melalui
pengalaman
-
Dua jenis ukuran yang
biasa diperkenalkan kepada kanak-kanak prasekolah ukuran jarak dan berat.
-
Tiga urutan aktiviti
yang boleh dilaksanakan dalam pengajaran pada peringkat ini.
-
Pengalaman menyusun dan membanding sesuatu kuantiti
dengan kuantiti yang lain.
A.
Menyusun
dan membanding kuantiti
Aktiviti
1 : Ukuran tinggi
|
Langkah
pelaksanaan:
(a) Guru
membawa kanak-kanak keluar daripada bilik darjah.
(b) Guru
menarik perhatian kanak-kanak kepada dua batang pokok, dan tanyakan “ di antara
dua batang pokok itu, yang mana lebih tinggi atau yang mana lebih rendah.
(c) Tunjukkan
pokok yang tinggi.
Aktiviti
2: Membandingkan panjang pensel
|
Langkah pelaksanaan:
(i)
Guru melakukan aktiviti
ini dalam kelas.
(ii)
Guru melakukan 5 batang pensel yang mempunyai
ukuran panjang yang berbeza kepada kanak-kanak.
(iii)
Guru meminta
kanak-kanak tunjukkan yang manakah
pensel yang paling panjang dan yang menakah pensel yang paling pendek.
(iv)
Guru meminta jawapan
daripada kanak-kanak tentang pensel yang paling pendek.
Aktiviti
3: Memilih kanak-kanak yang paling tinggi.
|
Langkah pelaksanaan:
(i)
Guru bertanya kepada
kanak-kanak, siapa yang paling tinggi
dalam kelas ini.
(ii)
Guru meminta
kanak-kanak berkenaan hadir ke hadapan kelas.
(iii)
Guru meminta
kanak-kanak yang lain untuk tampil ke hadapan kelas bagi tujuan membandingkan
siapa yang paling tinggi di antara mereka.
(iv)
Guru meminta
kanak-kanak memilih kanak-kanak yang paling tinggi .
B.
Pengalaman
mengukur dengan menggunakan unit yang arbitari.
(i)
Unit
pengukuran
Unit pengukuran Arbitari.
-
Mengukur jarak dengan
mengira bilangan langkah , jengkal, hasta dan tapak.
-
Mengukur isipadu atau
banyaknya suatu kuantiti dengan menggunakan menyukat seperti cawan atau gelas melalui permainan pasir.
Aktiviti
1: Mengukur panjang sebatang kayu
|
Langkah pelaksanaan
(i)
Guru melakukan aktiviti
dalam kumpulan kecil seramai 4 orang.
(ii)
Guru memberikan
sebatang kayu kepada setiap kumpulan.
(iii)
Guru meminta setiap
kayu kepada setiap kumpulan.
(iv)
Guru meminta setiap orang kanak-kanak mengukur kayu
tersebut dengan menggunakan jengkal masing-masing.
(v)
Guru bertanya berapa panjang
kayu tersebut dalam unit jengkal.
(vi)
Guru bertanya siapakah
yang mempunyai jenkal yang paling panjang.
(C) Pengalaman mengukur
dengan menggunakan unit standard.
(i)
Unit
ukuran standard
a)
Mengukur panjang atau
tinggi menggunakan sentimeter, meter, kilometer, kaki, ela dan batu.
b)
Mengukur luas
menggunakan cm persegi, meter persegi.
c)
Mengukur isipadu
menggunakan unit cm persegi.
d)
Mengukur berat
menggunakan unit gram dan kilogram.
e)
Mengukur tempoh atau
masa menggunakan unit minit, jam, pagi, petang, malam.
Aktiviti mengukur dalam
pengajaran
(a)
Mengukur
panjang dan tinggi
Aktiviti
: Mengukur panjang objek
|
Langkah
pelaksanaan
(i)
Guru mengagihkan
kanak-kanak mengikut kumpulan 4 orang setiap kumpulan. Setiap kumpulan dibekalkan
dengan sebatang pembaris.
(ii)
Setiap kumpulan
diarahkan untuk mengukur objek yang diberikan oleh guru seperti unit
sentimeter. Contoh : objek yang diberikan adalah seperti anak patung, kereta
mainan, buku teks, kotak pensel dan pensel.
(iii)
Setiap kumpulan perlu
mencatat bacaan ukuran di atas kertas, dengan jadual seperti berikut ( Jadual
seperti di bawah ).
(iv)
Guru mengendalikan
perbincangan dibuat dengan kanak-kanak untuk menentukan ukuran paling panjang
dan paling pendek mengikut kumpulan.
(v)
Guru menrangkan
konsep panjang dengan tinggi.
Seterusnya meminta kanak-kanak menentukan ukuran yang telah dibuat sama ada
ukuran panjang atau ukuran tinggi.
(vi)
Guru bertanyakan
kanak-kanak apa yang telah mereka lakukan sebentar tadi
Jadual : mengukur panjang atau
tinggi sesuatu objek.
|
(b)
Mengukur
luas
-
Luas merupakan kuantiti
fizikal bagi suatu permukaan atau satah yang berkembang dalam dua dimensi.
-
Suatu langkah awal
dalam pengajaran dan pembelajaran melibatkan luas adalah dengan memperkenalkan
konsep luas dalam unit yang tidak standard kepada kanak-kanak.
Aktiviti 1: Membilang bilangan petak yang dilorek
|
Langkah
perlaksanaan:
(i)
Guru memberi sekeping
kertas yang telah dilukis petak empat segi sama bersaiz
1cm x1cm.
(ii)
Guru menyuruh
kanka-kanak melorek petak-petak yang diberi dan seterusnya membilang berapa
bilangan petak yang sudah dilorek.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
c)
Mengukur
Isipadu
Formula isipadu = panjang x lebar x tinggi
(d)
Mengukur
berat dan jisim
Berat ialah jisim sesuatu objek. Kita dapat menggunakan penimbang
untuk membuat menimbang barang-barang.
(e)
Waktu
dan masa
Pembelajaran
tentang waktu dalam kehidupan seharian ini boleh dijalankan dengan bertanya
soalan kepada kanak-kanak seperti :-
·
Sekarang siang atau
malam ?
·
Mengapa sekarang siang
?
·
Apa keadaannya bila
malam tiba?
·
Bilakah waktu makan
tengah hari ?
·
Bila waktunya adik
bersarapan ?
·
Bila adik makan malam ?
Guru boleh tunjukkan jam dan meminta murid
menyatakan pukul berapa sekarang?
No comments:
Post a Comment