Ruang

Ruang
-Ruang ini dipelajari melalui cara tidak formal dan semulajadi di rumah atau sekolah.
- Antara ialah perkara-perkara yang dipelajari adalah :

(i)  penganggaran                       
-          Bahasa yang berkait rapat dengan ruang yang disebut oleh mendapat memberi kefahaman tentang ruang.
-          Aktiviti penganggaran boleh dibuat melalui permainan iaitu seorang murid mengatakan ayat, dan murid yang lain melaksanakannya.

(ii)  sebahagian dari keseluruhan
-          Sebahagian dari keseluruhan ini memberi pengalaman tentang bentuk dan hubungannya dengan ruang.
-          Contoh : Kanak-kanak bermain dengan jigsaw, puzzle atau model yang diceraikan dan dipasang semula ( lego ).

(iii)  Urutan kefahaman
-           Urutan kefahaman ini boleh dilaksanakan dengan bercerita tentang perkara-perkara yang ada langkah-langkah tertentu.
-              Contoh :  Guru boleh meminta kanak-kanak menceritakan pengalaman mereka pergi ke kedai, sekolah, padang permainan kanak-kanak.

(iv)  Konsep urutan
-           Merupakan pengenalan kepada konsep sangkar yang pintunya terbuka. Seterusnya, perbincangan tentang situasi pintu sangkar itu ditutup.


No comments:

Post a Comment