Ruang
-Ruang
ini dipelajari melalui cara tidak formal dan semulajadi di rumah atau sekolah.
-
Antara ialah perkara-perkara yang dipelajari adalah :
(i) penganggaran
-
Bahasa yang berkait rapat
dengan ruang yang disebut oleh mendapat memberi kefahaman tentang ruang.
-
Aktiviti penganggaran
boleh dibuat melalui permainan iaitu seorang murid mengatakan ayat, dan murid
yang lain melaksanakannya.
(ii) sebahagian dari keseluruhan
-
Sebahagian dari
keseluruhan ini memberi pengalaman tentang bentuk dan hubungannya dengan ruang.
-
Contoh : Kanak-kanak
bermain dengan jigsaw, puzzle atau model yang diceraikan dan dipasang semula (
lego ).
(iii) Urutan kefahaman
-
Urutan kefahaman ini boleh dilaksanakan dengan
bercerita tentang perkara-perkara yang ada langkah-langkah tertentu.
-
Contoh : Guru boleh meminta kanak-kanak menceritakan
pengalaman mereka pergi ke kedai, sekolah, padang permainan kanak-kanak.
(iv) Konsep urutan
-
Merupakan pengenalan kepada konsep sangkar
yang pintunya terbuka. Seterusnya, perbincangan tentang situasi pintu sangkar
itu ditutup.
No comments:
Post a Comment